|
Anteny zewnętrzne stosujemy w celu zwiększenia zasięgu sieci. Zwiększenie zasięgu następuje poprzez skupienie sygnału radiowego i wysłaniu go w określonym kierunku, a nie jak niektórzy błędnie myślą poprzez wzmocnienie sygnału (do tego służą wzmacniacze; antena nie jest takim wzmacniaczem). Parametry anten: Kąt apertury - kąt, wewnątrz którego antena wypromieniowuje maksymalną moc oraz wewnątrz którego jej czułość jest największa. Zysk energetyczny - jest to wyrażona w decybelach miara, jak dobrze antena promieniuje w określonym kierunku. Liczba ta oznacza, jak skuteczna jest antena w porównaniu do teoretycznej anteny izotopowej (to od jej nazwy bierze się litera "i" w jednostce dBi). Zwiększenie zysku uzyskuje się poprzez skupienie wysyłanego sygnału. Polaryzacja - energia wypromieniowana z anteny nadawczej przeważnie jest spolaryzowana w płaszczyźnie poziomej, pionowej lub kołowej, jeżeli zależy nam na dobrej jakości połączenia, powinniśmy spolaryzować obie anteny w tej samej płaszczyźnie. Podział anten ze względu na charakterystykę promieniowania:
1. Anteny dookólne. Wysyłają i odbierają fale radiowe we wszystkich kierunkach płaszczyzny poziomej jednakowo. Ich charakterystyka promieniowania to zazwyczaj okrąg (kąt apertury: 360º), w którego środku znajduje się antena (centralnie nad i pod nią pokrycie jest najgorsze, przez co charakterystyka "ma w środku dziurę"). Promień okręgu charakterystyki zależy proporcjonalnie od zysku anteny, czyli im większy jest zysk anteny tym większy promień pokrycia. Anteny dookólne używane są w sieciach, w których klienci są rozproszeni na dużym obszarze wokół anteny. Anteny te mają polaryzację pionową.
2. Anteny kierunkowe. Wysyłają i odbierają fale radiowe w jednym wybranym kierunku. Charakterystyka promieniowania oraz zysk zależy od konstrukcji anteny. Anteny kierunkowe o większym koncie apertury mają zazwyczaj mniejszy zysk, pokrywają one większy obszar, ale działają na mniejszą odległość. Do połączenia dwóch odległych punktów stosuje się anteny o małym koncie apertury, ale o dużym zysku, to pozwoli osiągnąć nam dobrą jakość połączenia. 2.1. Anteny paraboliczne. Można je podzielić na dwa rodzaje: - z czaszą pełną (talerz), - z czaszą siatkową. Anteny te nie pokrywają dużego obszaru lecz skupiają wiązkę fal radiowych (mały kąt apertury), dzięki temu posiadają największy zysk i największą kierunkowość ze wszystkich rodzajów anten. Mają zastosowanie właściwie tylko w połączeniach na duże odległości typu punkt-punkt. Mogą być polaryzowane zarówno pionowo jak i poziomo.
2.2. Anteny sektorowe. Są bardzo podobne do anten dookólnych, ale ich maksymalny kąt apertury nie wynosi 360º lecz maksimum 180º, minimalny kąt apertury nie jest określony. Stosuje się je w połączeniu typu punkt-wielopunkt (punkt dostępowy - stacja klienckie), w którym klienci znajdują się w jednym określonym kierunku. Anteny sektorowe mają polaryzację pionową.
2.3. Anteny Yagi-Uda (Yagi). Wyglądają jak zwyczajna antena telewizyjna. Ich kąt apertury wynosi przeważnie 15º - 60º. Stosuje się je do połączeń typu punkt-punkt jak i punkt-wielopunkt, mają większy zysk niż anteny sektorowe. Anteny Yagi-Uda można polaryzować pionowo i poziomo. |